Klachtenregeling


Chris Bos & Partners heeft een klachtenregeling opgesteld. Hieronder volgt de tekst van onze klachtenregeling.


Artikel 1 Definities


Klacht

klacht over gedragingen en beslissingen dan wel het nalaten van gedragingen en het niet nemen van beslissingen van de wederpartij

Beslissing

Een beslissing van Chris Bos & Partners of één van zijn medewerkers die onmiddellijk gevolg heeft voor één of meerdere deelnemers aan de activiteiten van Chris Bos en Partners.

Seksuele intimidatie

iedere ongewenste seksuele toenadering in de vorm van verzoeken
om seksuele gunsten of ander verbaal, non-verbaal of fysiek gedrag
(waaronder het ongevraagd verzenden of bewust voor anderen
zichtbaar raadplegen van pornografische afbeeldingen of teksten, o.m. via internet).

Agressie en geweld

het welbewust verbaal uiten of gebruiken van fysieke kracht of macht, dan wel het dreigen daarmee, gericht tegen een medewerker of cursist .

Discriminatie

het in enigerlei vorm doen van uitspraken over, het verrichten van handelingen jegens of het nemen van beslissingen over personen die beledigend zijn voor die personen vanwege hun ras, godsdienst, geslacht, levensovertuiging en/of seksuele geaardheid, dan wel het maken van enig onderscheid op basis van deze factoren.

Pesten

het systematisch, herhaaldelijk uitoefenen van psychische mishandeling door een persoon of een groep op een collega of medecursist.

(Klachten)commissie 

de door de directie van Chris Bos & Partners ingestelde, onafhankelijke en ter zake kundige Klachtencommissie.

Klager (m/v)

degene(n) die een schriftelijke klacht heeft ingediend bij de directie. 

Klachten kunnen worden ingediend: 

door medewerkers van Chris Bos & Partners; door personen die bij Chris Bos & Partners als cursist zijn ingeschreven.

Wederpartij 

degene op wiens gedraging de klacht betrekking heeft.



Artikel 2 Het indienen van de klacht 

  1. Een ieder die het niet eens is met een beslissing van Chris Bos & Partners of zich slachtoffer voelt van ongewenst gedrag als seksuele intimidatie, agressie, geweld, pesten en discriminatie begaan door een medewerker van Chris Bos & Partners of een bij Chris Bos & Partners
    ingeschreven cursist, kan hierover een klacht indienen bij de directie van Chris Bos & Partners.

  2. Indien meerdere personen zich slachtoffer voelen van seksuele intimidatie, agressie, geweld, pesten en discriminatie, gepleegd door dezelfde persoon of personen, kunnen zij gezamenlijk een klacht indienen bij de directie van Chris Bos & Partners.

  3. De klacht wordt schriftelijk ingediend bij de directie van Chris Bos & Partners, ter attentie van de Klachtencommissie, H.W. Mesdagplein 16, 9718 HT Groningen.

  4. De klacht kan ook mondeling gemeld worden bij een lid van de klachtencommissie van Chris Bos & Partners. Het lid dat de klacht hoort, verzoekt de klager de klacht op schrift te zetten en aan de directie van Chris Bos & Partners te richten.


Het klaagschrift wordt ondertekend en bevat ten minste:
a. de naam en het adres van de indiener;
b. de dagtekening;
c. een omschrijving van de gedraging of de beslissing waartegen de klacht is gericht.  


Artikel 3 Vertrouwenspersoon  

Het indienen van een klacht laat onverlet de mogelijkheid de ongewenste gedraging met de Vertrouwenspersoon van Chris Bos & Partners te bespreken, te weten de heer D. Bantema: douwe.bantema@duo.nl. Telefoonnummer: 050-5997755.


 Artikel 4 Ontvangstbevestiging  

De directie van Chris Bos & Partners bevestigt de ontvangst van het klaagschrift schriftelijk.

 

Artikel 5 Klachtencommissie

  1. De behandeling van de klacht geschiedt door de Klachtencommissie van Chris Bos & Partners.

  2. De commissie vervult haar taak zonder vooringenomenheid.

  3. De commissie bestaat uit drie leden. Twee leden maken geen deel uit van Chris Bos & Partners .


Artikel 6 Wraking en verschoning 

  1. Op verzoek van een partij kan elk van de commissieleden worden gewraakt op grond van feiten of omstandigheden waardoor de vooringenomenheid van de commissie wordt beïnvloed.

  2. Het verzoek wordt gedaan zodra de feiten of omstandigheden aan de verzoeker bekend zijn geworden.

  3. Op het verzoek om wraking wordt zo spoedig mogelijk door de commissie beslist. De beslissing is gemotiveerd en wordt zo spoedig mogelijk aan partijen medegedeeld.

  4. In geval van misbruik kan de commissie bepalen dat een volgend verzoek niet in behandeling wordt genomen.

  5. Op grond van feiten en omstandigheden die zijn vooringenomenheid beïnvloeden kan een lid van de commissie verzoeken zich te mogen verschonen.

  6. Op het verzoek om verschoning wordt zo spoedig mogelijk door de commissie beslist.


Artikel 7 Niet behandeling

  1. De directie van Chris Bos & Partners is niet verplicht de klacht te behandelen indien zij betrekking heeft op een gedraging of beslissing:

a. waarover reeds eerder een klacht is ingediend die met inachtneming van de artikelen 4 en volgende is behandeld;

b. die langer dan achttien maanden voor indiening van de klacht heeft plaatsgevonden;

c. waartegen door de klager bezwaar is gemaakt of had kunnen worden;

d. waartegen door de klager beroep kan of kon worden ingesteld;

e. die door het instellen van een procedure aan het oordeel van een andere rechterlijke instantie dan een administratieve rechter onderworpen is, dan wel onderworpen is geweest of,

f. zolang terzake daarvan een opsporingsonderzoek op bevel van de officier van justitie of een vervolging gaande is, dan wel indien de gedraging deel uitmaakt van de opsporing of vervolging van een strafbaar feit en terzake van dat feit een opsporingsonderzoek op bevel van de officier van justitie of een vervolging gaande is.


  1. De directie van Chris Bos & Partners is niet verplicht de klacht te behandelen indien het belang van de klager dan wel het gewicht van de gedraging kennelijk onvoldoende is.

  2. Van het niet in behandeling nemen van de klacht wordt de klager zo spoedig mogelijk doch uiterlijk binnen vier weken na ontvangst van het klaagschrift schriftelijk in kennis gesteld.


Artikel 8 Samenloop met bezwaar  

Indien een medewerker tegen een ongewenste gedraging of een beslissing zowel een schriftelijke klacht indient als een bezwaarschrift dan kan de klacht in dezelfde procedure worden behandeld als het bezwaar. 

 

Artikel 9 Het onderzoek

  1. De commissie begint zo spoedig mogelijk na ontvangst van het klaagschrift met het onderzoek naar het ongewenste gedrag of de beslissing waarop de klacht betrekking heeft.

  2. Aan degene op wiens gedraging of beslissing de klacht betrekking heeft, wordt een afschrift van het klaagschrift alsmede van de daarbij meegezonden stukken toegezonden.

  3. De directie van Chris Bos & Partners stelt de klager en degene op wiens gedraging of beslissing de klacht betrekking heeft, in de gelegenheid te worden gehoord.

  4. Van het horen van de klager kan worden afgezien indien de klacht kennelijk ongegrond is, dan wel indien de klager heeft verklaard geen gebruik te willen maken van het recht te worden gehoord.

  5. Van het horen wordt een verslag gemaakt.

  6. Indien gewenst kan de commissie tussentijds aan de directie van Chris Bos & Partners adviseren. De commissie kan tevens een poging tot bemiddeling (doen) ondernemen.

  7. De voorzitter van de commissie ziet er op toe dat, indien geen tussentijds advies wordt uitgebracht of een bemiddelingspoging wordt ondernomen, het onderzoek wordt afgerond binnen dertig dagen na indiening van het klaagschrift. In geval een tussentijds advies wordt uitgebracht of indien een bemiddelingspoging wordt ondernomen, wordt het onderzoek zo spoedig mogelijk hierna afgerond.


Artikel 10 Vertrouwelijkheid en geheimhouding

  1. Alle met de klacht verband houdende stukken zijn strikt vertrouwelijk.

  2. De leden van de commissie zijn tot geheimhouding verplicht.

  3. De zittingen van de commissie zijn besloten.

  4. De commissie kan personen oproepen die haar inlichtingen kunnen verstrekken, al dan niet op verzoek van de klager c.q. de wederpartij. Deze personen zijn gehouden tot geheimhouding over hetgeen hen op de zitting ter ore is gekomen.

  5. De commissie is bevoegd tot het raadplegen van deskundigen indien zij dit nodig acht voor het onderzoek. Deze deskundigen zijn ter zake gehouden tot geheimhouding.

  6. De commissie is tevens bevoegd anderszins binnen Chris Bos & Partners inlichtingen in te winnen en stukken op te vragen waarvan zij in verband met het uit te brengen advies kennis wenst te nemen.


Artikel 11 Bijstand klager en wederpartij

  1. De klager en de wederpartij kunnen zich tijdens de klachtprocedure laten bijstaan door een zelfgekozen begeleider.

  2. Het indienen van een klacht of het begeleiden van een klager of wederpartij mag op geen enkele wijze de eigen positie binnen de organisatie schaden.

  3. De klager kan op ieder moment van de procedure de commissie verzoeken de procedure te beëindigen. De commissie brengt daaromtrent een advies uit aan de directie van Chris Bos & Partners die hierover een beslissing neemt na afweging van de belangen van alle betrokkenen.


Artikel 12 Het oordeel van de commissie

  1. Nadat het onderzoek van de commissie is afgerond, komt zij tot een oordeel.

  2. De commissie zendt het rapport van bevindingen, vergezeld van het oordeel en eventuele aanbevelingen binnen tien dagen na afronding van het onderzoek naar de directie van Chris Bos & Partners.

  3. De commissie zendt het oordeel tevens aan de klager en de wederpartij.

  4. Het oordeel van de commissie is bindend.



Artikel 13 Registratie  

De directie van Chris Bos & Partners draagt zorg voor registratie van de bij haar ingediende schriftelijke klachten.