Mediation: De randvoorwaarden

Mediationovereenkomst

Bij aanvang van de mediation tekenen de betrokkenen én de mediator een zogenaamde mediationovereenkomst. Door hun handtekening te zetten verklaren alle deelnemers onder meer dat ze elkaar niet zullen vastpinnen op uitspraken (er mag hardop worden gedacht), dat de informatie die gedeeld wordt een vertrouwelijk karakter heeft (en niet tegen elkaar gebruikt zal worden), dat ze zich in zullen zetten mediation een eerlijke kans te geven, etc. Dit is een belangrijk startdocument omdat het veiligheidskleppen bevat die moeten voorkomen dat de deelnemers slechter uit de mediation komen dan dat ze erin kwamen.

Mediatorsfederatie Nederland (MfN): Gedragscode  en klachtenregeling

Als je een mediation bij ons doet, handelen wij als mediator conform de gedragscode van de Mediatorsfederatie Nederland (MfN). Als een mediator zich niet houdt aan de richtlijnen uit de gedragscode kunnen deelnemers een klacht tegen hem of haar indienen bij de beroepsorganisatie, de MfN. De MfN behandelt zo’n klacht volgens de klachtenregeling.

Privacy

Uiteraard nemen wij de privacy van deelnemers zeer serieus en we houden ons aan de privacywet, de AVG.

In het kader van de mediation is het noodzakelijk dat de mediator persoonsgegevens verwerkt die relevant zijn de situatie die tussen betrokkenen instaat, door deze op te nemen in het dossier. Het kan daarbij ook gaan om gevoelige en/of bijzondere persoonsgegevens van betrokkenen. Door ondertekening van de mediationovereenkomst geven partijen uitdrukkelijk toestemming aan de mediator om hun persoonsgegevens te verwerken conform de privacyverklaring van de mediator (bijlage bij de mediationovereenkomst). Deze toestemming is noodzakelijk om de mediation te kunnen starten.