Opleiding Teamontwikkeling

ZOEKEN NAAR OORZAKEN EN KNELPUNTEN

Organisatieadviseurs hebben de neiging om bij minder goed draaiende teams of organisaties op zoek te gaan naar de oorzaken en de knelpunten. Onze ervaring is dat bijna elk teamlid een eigen analyse heeft van het probleem: het ligt aan de teamleider, het ligt aan de incompetentie van collega’s, het ligt aan de bezuinigingen die zijn doorgevoerd, het ligt aan de organisatiecultuur, etc. Zoeken naar oorzaken en een plan maken om die oorzaken weg te nemen, lijkt een voor de hand liggende aanpak, maar is in de praktijk om meerdere redenen niet gemakkelijk. Ten eerste is er geen eenduidigheid over de oorzaken (soms zelfs niet eens over de vraag of er überhaupt een probleem is) en ten tweede hebben sociale systemen (zoals een team) de neiging om elke verandering ongedaan te maken; dit laatste is er misschien een verklaring voor dat na een interventie van buitenaf heel snel de oude patronen weer terugkomen en er al snel niets veranderd lijkt te zijn.

ZOEKEN NAAR WAT NOG WEL WERKT

In onze opleiding teamontwikkeling gaan we uit van de visie dat het meer zin heeft te onderzoeken wat in een team (nog) wel werkt en waar mensen in het team wel positieve energie van krijgen of trots aan ontlenen, dan te onderzoeken wat er fout gaat en hoe dat komt. We baseren ons daarbij op enerzijds inzichten vanuit een methodiek die in het Engels Appreciative Inquiry heet en anderzijds op de narratieve visie op conflictbeslechting.

APPRECIATIVE INQUIRY – WAARDEREND ONDERZOEK

Een bekende uitspraak die bij deze methodiek hoort, is: ‘Wat aandacht krijgt, groeit’. Praat een uur over wat er fout gaat en het probleem is groter en complexer geworden dan het was. Omgekeerd geldt hetzelfde: praat over wat je inspireert en energie geeft en de positieve dingen worden versterkt. Door positieve ervaringen rondom een thema dat voor het team relevant is (bijvoorbeeld samenwerking, collegialiteit, klankgerichtheid, professionaliteit) te delen, vergroot je de positieve kern die in elk team in beginsel aanwezig is. Het uitwisselen van positieve verhalen versterkt de onderlinge verbondenheid en maakt het mogelijk gezamenlijk te ontdekken wat werkt in het team.

AANDACHT VOOR HET PROBLEEMVERHAAL

Niet onterecht is de kritiek op Appreciative Inquiry dat er geen aandacht is voor het probleemverhaal. Het team gaat het met elkaar hebben over wat goed gaat en wat positief is, alsof er niet ook een negatief verhaal is. Zeker als je als externe bij een team betrokken wordt, is dat eigenlijk altijd omdat dingen niet goed gaan. Er zijn onderlinge spanningen, het vertrouwen in de teamleider staat onder druk, er wordt niet goed samengewerkt, etc. In onze opleiding gaan wij ook in op de vraag hoe je ervoor zorgt dat het probleemverhaal enerzijds de aandacht krijgt die het nodig heeft en tegelijkertijd voorkomt dat het probleemverhaal in het teamtraject de boventoon gaat voeren. Binnen de narratieve mediation bestaan technieken en interventies die erop gericht zijn dat betrokkenen het probleemverhaal afsluiten (zich er niet langer volledig door laten beheersen) en samen een positief verhaal ontwikkelen. Onze ervaring is dat deze aanpak ook heel goed in teams werkt.

DOELGROEP

De opleiding Teamontwikkeling is niet alleen geschikt voor mensen die als extern adviseur/begeleider met teams aan de slag willen, maar ook voor mensen die vanuit een leidinggevende of sturende rol verbonden zijn met een team. Mediators die conflictueuze situaties willen begeleiden waarin meer dan twee of drie partijen zijn betrokken, kunnen ook veel baat bij deze opleiding hebben.

ACTUELE INFORMATIE

Actuele data en prijzen vind je in onze opleidingsagenda. Via ons contactformulier kun je aangeven dat je belangstelling hebt voor deze opleiding en desgewenst nemen wij dan contact met je op om een vrijblijvend kennismakingsgesprek (telefonisch of bij ons op kantoor) in te plannen.