Teamontwikkeling

WAT AANDACHT KRIJGT, GROEIT

De kern van onze aanpak is vervat in de volgende uitspraak: wat aandacht krijgt, groeit.

Veel methoden van verandermanagement, teamcoaching of organisatieontwikkeling nemen als startpunt de problemen of knelpunten die mensen ervaren. De gedachte is dat een probleem eerst gedefinieerd en vervolgens grondig geanalyseerd moet worden, voordat het opgelost kan worden. Wij zijn ervan overtuigd dat zo’n aanpak in conflictsituaties uiterst moeizaam werkt. Hoe langer we over een probleem praten, hoe groter en complexer het lijkt te worden. Het ene probleem roept andere problemen op en voordat je het weet, ontstaat in een groep mensen een gevoel van moedeloosheid en de gedachte dat het probleem toch niet is op te lossen. Kortom: wat aandacht krijgt, groeit.

Omgekeerd is dit ook waar. Heb je een gesprek over wat je energie geeft in je werk, welke ervaringen je als inspirerend hebt ervaren en over de momenten waarop het team op zijn best was, dan ontstaan positieve gevoelens. Je voelt je meer verbonden met je collega’s en de problemen die je ook ervaart, lijken kleiner te worden.

Het probleem oplossen buiten het probleemverhaal

Met het idee dat je problemen kunt oplossen door juist aandacht te geven aan de momenten waarop het probleem er niet was, geven wij in de praktijk invulling aan onze opdrachten. In coachingstrajecten doen we dat aan de hand van de inzichten en instrumenten uit onze methode Waarderend Coachen, in teams gebruiken we Appreciative Inquiry ofwel Waarderend Organiseren.

Je concentreren op de kracht van een organisatie of een individu, op de inspirerende ervaringen van mensen die in die organisatie werken op de aspecten van het werk die mensen energie geven in plaats van kosten, kan een belangrijke impuls zijn voor een individu, team of organisatie.

Appreciative Inquiry

Elementen van onze benadering in teamtrajecten zijn afkomstig uit een methode die Appreciative Inquiry heet. Binnen deze methodiek zoek je rond een thema naar positieve ervaringen (verkennen) en probeer je op basis daarvan gezamenlijk een beeld te maken van hoe het team idealiter werkt (verbeelden). Vervolgens onderzoek je wat de organisatie kan doen om dat ideale beeld ook mogelijk te maken (vormgeven). Een uitdaging voor elk team is om de positieve effecten van een teamtraject vast te houden. Na verloop van tijd kun je peilen of het positieve verhaal ook op wat langere termijn overeind gehouden kan worden en kun je ook checken of het team voldoende weerbaar is tegen de invloed van het probleemverhaal. Om deze reden maken wij altijd een vervolgafspraak (na 5 of 6 maanden) om te kijken hoe het nu gaat in het team (verankeren).